1. A radioaktív sugárzás élettani hatásai
A radioaktív sugárzások biológiai hatása azon alapszik, hogy a sugárzás részecskéi (α-, β-részecskék és γ-fotonok) az élő anyag sejtjeiben- ionokat,
- szabad gyököket hoznak létre,
- élettanilag fontos molekulák szerkezetét megváltoztatják.
- az egységnyi tömeg által elnyelt sugárzás energiájától
- a sugárzás fajtájától.
2. Sugárforrások fajtái:
Alfa-sugárzás:- igen erős ionizáló hatás (élő sejtek roncsolása), a kétszeres töltés miatt.
- áthatolóképessége kicsi (test elnyeli)(levegőben néhány centiméter)
Béta-sugárzás:
- erős ionizáló hatás (egyszeres töltés miatt)
- áthatoló képessége közepes (egy vékony alumínium lemez is elnyeli)(levegőben néhány méter)
Gamma-sugárzás:
- erős ionizáló hatás (nagy frekvencia miatt)
- áthatoló képessége nagy (vastag ólomlemez nyeli csak el)(levegőben néhány száz méter)
3. Radioaktivitás észlelése (A detektorok fajtái)
1. Wilson-féle ködkamra:A kamrában alkohol telített gőze van, a sugárforrásból kilépő részecskék ionokat hoznak létre, körülöttük a gőz lecsapódik.
2. Buborékkamra:
Túlhevített folyadékban az ionizáló radioaktív sugárzás gőzbuborékokat hoz létre, és így láthatóvá válik a pályája.
3. Geiger-Müller számláló – GM-cső:
anód: W-szál
katód:Cu-henger
Anód-katód közötti feszültség:500-2000V
Töltőanyag: szerves oldószer gőze, nemesgáz
A belépő radioaktív részecskék ionokat hoznak létre a gázokban, ez áramlökést okoz.
4. DOZIMÉTER:
A doziméterek (dózismérők) arra szolgálnak, hogy a sugárzás teljes intenzitását hosszabb időtartamon át regisztrálják. A személyi sugár-védelemben és a technikai mérésekben alkalmazzák.
4. Sugárzási jelzőszámok:
A sugárzás hatásának mennyiségi jellemzésére két mennyiséget használnak:
1. Elnyelt dózis (De)
2. Dózisegyenérték (H)
Elnyelt dózis:
Az élő szervezet által elnyelt sugárzási energiát osztjuk az anyag tömegével.
D = E/m
ME: Gy(Gray) = J/kg
Dózisegyenérték:
A sugárzás biológiai hatása függ a sugárzás minőségétől.
Ezt úgy vesszük figyelembe, hogy az elnyelt dózist megszorozzuk a sugárzás minőségére jellemző Q minőségi tényezővel.
H = Q*D
ME: Sv(Sievert)
Sugárterhelés hatásai: (/év)
D(mSv) |
Hatások |
200-250 |
Küszöbdózis: orvosilag kimutatható, tünetmentes |
750-1000 |
Kritikus dózis: rosszullét |
1000-2000 |
Vérképző szervek zavarai |
4000 |
Félhalálos dózis: Az 50%-a orvosi kezelés hiányában meghal |
6000 |
Halálos dózis |
Feladatok
1. Mutassa be röviden a sugárbetegség tüneteit!2. Milyen védelmi rendelkezéseket hoztak Csernobilban?
3. Milyen szerepe volt a robotoknak Fukushimában?
4. Mit tudunk a radioaktív háttérsugárzás magyarországi eloszlásáról?
Vidaóelemzés
Kérdések:1. Mikor és melyik országban történt a csernobili atomkatasztrófa?
2. Hol laktak az atomerőmű dolgozói? Milyen körülmények között éltek?
3. Miért volt szükség az atomerőmű tesztelésére? Mit csináltak a teszt során?
4. Ki volt Gyatlov? Mi volt szerepe a balesetben?
5. Melyek a sugárferőzés főbb tünetei? Mekkora a túlélési arány?
6. Milyen társadalmi és politikai következményei voltak a balesetnek?
Kérdések:
Mit tudtunk meg a videó alapján:
1. a macskák életéről?
2. a farkasok életéről?
3. a medvék életéről?
4. a madarak életéről?
5. a rágcsálók életéről?
Kérdések:
1. Mikor történt a katasztrófa?
2. Hol történt a katasztrófa?
3. Miért történt a katasztrófa?
4. Hogyan viselkedtek a katasztrófa idején az emberek?
5. Előfordulhatnak hasonló katasztrófák máshol is? Ha igen, akkor hol?